Rundt i Warszawa

Busser, sporvogne og metroen

Busser, sporvogne og metroen kører med et fælles billetsystem.

Det ubetinget mest effektive og hurtigste er metroen. En linje løber parallelt med den vestlige flodbred, men nogle kilometer fra selve floden. Den anden linje løber gennem det historiske center, krydser første linje og føres over på Praga, som ligger på den østlige side af floden. 

Metrosystemet udbygges løbende. På billedet er den ikke fuldt optrukne røde/grønne linje planlagte stationer, hvoraf de røde formodentligt snart åbnes. Den fuldt optrukne blå og røde linje er eksisterende stationer. Metroen kører fra 5.00 om morgenen til midnat, fredag og lørdag til 3 om natten.

Metroen blev planlagt helt tilbage i mellemkrigstiden, men er kun 30 [r gammel.

Metro: Obywatel A.N., CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Sporvognene er ikke helt så hurtige som metroen, men det går alligevel hurtigt og de kører med korte intervaller, særligt på de mest befærdede strækninger. De har generelt deres egne baner, så de generes meget lidt af bilerne, men skal selvfølgelig stoppe for trafiklys og lignende. De er lidt langsommere end metroen. Men … det er enkelt, let overskueligt og effektivt.

De offentlige transportmidler supplerer hinanden i Warszawa

Sporvogn: Jurij / update + fix (derivative): Kubek15, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

Priser – fælles system for metro, busser og sporvogne

20 minutter – 3,4 zloty (gælder også udenfor zone 1 = kommunegrænsen)

75 minutter – 4,4 zloty (gælder kun i zone 1 = kommunegrænsen)

90 minutter – 7 zloty (gælder også udenfor zone 1 = kommunegrænsen)

24 timer – 15 zloty (zone 1)

72 timer – 36 zloty (zone 1)

Weekendbillet – 24 zloty (fredag klokken 19.00 til mandag klokken 8.00)

Billetterne kan købes i automater næsten overalt, hvor der kører offentlig transport. Betaling med kontanter eller kreditkort. Endvidere kan de købes i mange kiosker samt i nogle busser/ sporvogne. Billetten skal stemples i gule stempelautomater, så snart du er steget på, og i metroen ved nedgangen til perronen.

Børn under 7 år kører gratis.

Børn til og med 16 år har ret til rabatbilletter til halv pris. Det kræver billedlegitimation, dvs. i praksis at man har sit pas på sig.

Personer, som er fyldt 70 år, kører gratis. Det kræver billedlegitimation, dvs. i praksis at man har sit pas eller kørekort på sig. Det er dog ikke altid så nemt at komme igennem de automatiske porte til metroen (beboerne i Warszawa har mulighed for at få adgangskort), så måske er det her simpelt hen lettere at betale for en rabatbillet.

Taxa

Priserne varierer ret meget i forhold til taxa-selskab, men kommunen har angivet maksimumspriser på 10 zloty i starttakst og herefter 5 zloty pr. km. Endvidere opkræves maksimalt 0,7 zloty pr. minut, hvor bilen står stille, hvilket nemt kan løbe op i myldretiden, hvor man ofte står stille mere end man kører.

Langt de fleste taxa-selskaber har dog langt lavere priser, typisk 3-4 zloty pr. kilometer, mens de højeste priser tages af firmaer med luksusbiler eller taxaer, som ikke er tilsluttet en taxacentral.

Tarif 2 er 50% højere, og gælder på søn- og helligdage samt i tidsrummet 22.00-06.00.

Tarif 3 er 100% højere, og gælder udenfor kommunegrænsen – med andre ord, man betaler for transporten tilbage til kommunegrænsen.

Tarif 4 er 300% højere, og gælder udenfor kommunegrænsen på søn- og helligdage samt i tidsrummet 22.00-06.00.

En taxa fra Chopin-lufthavnen til centrum koster 40-50 zloty, men toget er hurtigt og effektivt, så der er egentligt ikke nogen grund til at tage en taxa.

Uber er legaliseret i Polen og kører efter bestemmelserne om taxakørsel. Bortset fra Uber har Bolt en app, som virker på næsten samme måde. Begge selskaber hører til blandt de billigere taxaselskaber. 

Man kan støde på pirattaxaer og også på registrerede taxaer, som fifler med prisen. Problemet er dog minimalt i forhold til for et årti siden, og kommunen har konstant fokus på problemet, og advarer fx ved sådanne plakater:

Plakaten informerer om at godkendte taxaer altid skal have:

Et lysskilt med teksten ”taxa”

Licensnummeret

På bagdøren skal der i ruden være en prisliste

Indeni skal licensen med hologram være ophængt

Byens våbenskjold skal være malet på døren

Der skal være et ID-kort med foto og hologram inde i bilen

Lokaltog

Warszawa og omkringliggende byer er dækket af et velfungerende lokaltogsnet. Det er måske ikke verdens hurtigste toge, men de er præcise og vognene er relativt nye og velholdte.

Indenfor Warszawa kommune benyttes de samme billetter som til sporvogne og busser. Udenfor skal købes en specifik billet. Billetterne kan købes i automater eller billetkontorer, som dog ofte har lange køer. Automaterne taler engelsk, prøv dem!

Cykler – generelt

Mange hoteller har cykeludlejning for deres gæster. Endvidere tilbyder mange virksomheder cykeludlejning, hvis man vil leje noget mere avanceret eller en el-cykel. Prøv at skrive ”warsaw rent a bike” i Google, så kommer de op.

Det kan være en let frustrerende oplevelse at cykle i centrum, hvor nogle fodgængere synes at betragte cykelstierne som fortove, mens nogle cyklister betragter fortovene som cykelstier. Med andre ord, cykler og fodgængere blandes sammen og krydres med skateboards og løbehjul, og ikke alle er lige hensynsfulde.

Udenfor centrum er forholdene langt bedre, men vær opmærksom på, at cykelstierne generelt har trafik i begge retninger.

Bycykler – fra marts til november

Det er nødvendigt at downloade en app til telefonen (Nextbike ) og fylde nogle penge på eller tilknytte et kreditkort. Cyklerne hentes og afleveres i dertil knyttede særlige cykelstativer. Vær omhyggelig når cyklen stilles tilbage og tjek på telefonen, at modtagelsen er registreret.

Den altovervejende cykelapp er Nextbike, som virker internationalt, dog endnu ikke i Danmark. Nextbike er i samarbejde med Veturilo, som ses på cyklerne i Warszawa.

De første 20 minutter er gratis, derefter koster det 1 zloty for indtil en time og 3 zloty for næste time. Prisen stiger herefter langsomt, jo længere man bruger cyklen. Det kan modvirkes ved at parkere den i de dertil indrettede stativer, hvorefter man lejer en ny cykel.

Cykler bør bevæge sig på kørebanen eller cykelstier, men det er socialt acceptabelt at cykle på fortovet. Nogle cyklister bevæger sig meget hurtigt på fortovet, og det anbefales at begrænse hastigheden. Det kan blive kostbart og ubehageligt, hvis man rammer en fodgænger.

Løbehjul

Løbehjul kan lejes gennem apps på telefonen. De største er Lime og Hive, og du tilknytter et kreditkort til appen. Hvis du har en Lime-app fra København, virker den også i Warszawa. Prisen er 2 zloty i startgebyr og 0,5 zloty pr. minut.

Løbehjul bør bruges på cykelstier, men bruges ofte på fortovet, hvor de kører meget hurtigt. Der sker sammenstød med fodgængere, så vær forsigtig, når du bruger et elektrisk løbehjul.

Billeje

Alle de store internationale biludlejningsfirmaer er i Warszawa, og på delebilssiden kan man leje en bil ved hjælp af en app. Der er dog ikke meget ide i at leje en bil, med mindre man skal ud af Warszawa, for transportsystemet i byen er velfungerende, og du kommer til at stresse, når du skal finde en parkeringsplads. 

Delebil

Send en e-mail til m@hardenfelt.dk hvis du gerne vil have en dansktalende guide til at vise dig de vigtigste steder i Warszawa.