Henryk Sienkiewicz

1846-1916

Nobelprisen 1905

Henryk Sienkiewicz kommer fra en adelsfamilie og skriver en række store historiske romaner med mere eller mindre skjult reference til Polens stilling som besat land. Romanerne læses bredt og har været med til at udbrede en fælles polsk identitet og en række myter om Polen, kristendommen og den europæiske kultur. På det tidspunkt, hvor Sienkiewicz skrev, var Polen opdelt mellem Østrig, Tyskland og Rusland, hvor sidstnævnte kontrollerede hovedparten af det polske område og gennemførte en konsekvent kamp mod polsk kultur.

Som de vigtigste værker skal nævnes:

Quo Vadis

Quo Vadis (1896) er henlagt til Neros Rom og temaet er forfølgelse af kristne.

Med Ild og Sværd

Med Ild og Sværd (1884) er en del af en triologi om Polens kampe med sine naboer i 1600-tallet, herunder den ukrainske opstand og de svenskernes angreb på Polen. Trilogien præsenterer et polsk synspunkt, som senere er anfægtet, særligt i Ukraine.

Populær polsk forfatter med småracistiske synspunkter
Krzyżacy (Korsridderne)

Krzyżacy (Korsridderne) (1900). Romanen beskriver den Teutonske Ordens (senere Preussen) kampe med Polen i 1300- og 1400-tallet i et bevidst arkaisk kunstsprog, som samtlige polske skoleelever må kæmpe med. Et centralt element er Slaget ved Tannenberg i 1410, som spiller en væsentlig rolle i både polsk og tysk national selvforståelse.

Gennem ørkenen (W pustyni i w puszczy)

Gennem ørkenen (W pustyni i w puszczy). En teenageroman fra 1911 om 1900-tallets Ægypten og Østafrika samt forholdet mellem kloge og aktive drenge og beundrende piger. Det er en etnocentreret roman, som klart viser den hvide races overlegenhed i forhold til arabere og indfødte afrikanere. Hvis man føler ubehag ved at høre om Pipi Langstrømpes far, skal man løbe langt væk, hvis man støder ind i denne bog. Den blev udgivet på dansk i 1913 og kan muligvis findes antikvarisk. I Polen læses den fortsat i skolen, som regel skal den blot gengives ukritisk.

Alle romanerne er filmatiseret, og de fleste adskillige gange, hvilket ud over den obligatoriske læsning i skolen har medvirket til at være afgørende for den polske selvopfattelse. I sandhedens interesse skal dog nævnes, at man i nogle skoler læser Sienkiewicz kritisk, men det polske skolesystem er præget af en enorm mængde tekstlæsning, og der er sjældent plads til kritisk analyse.

En akademisk analyse af Sienkiewicz forfatterskab – engelsk:

Send en e-mail til m@hardenfelt.dk hvis du gerne vil have en dansktalende guide til at vise dig de vigtigste steder i Warszawa.